Selasa, Ogos 18, 2009

USIK & SENYUM - siri 1

Di sebuah kg ada 3 org remaja yang suka lepak. Sorang tu nama dia Ali, sorang tu Budin dan sorang lagi Ciko. Aktiviti seharian depa ni menyebabkan tok imam tak senang duduk. Pada satu hari tok imam tu datang dengan niat nak tarbiyah depa ni.

Maka berlakulah beberapa insiden cabar-mencabar. Tok imam tu cabar si mamat 3 orang tu ke surau waktu Maghrib nanti.

Si Ali pun berkata, "Tok imam ingat kami ni jahil sangat ke? Takpa, nanti kami buktikan yang kami bukan la jahil sangat seperti yang disangkakan" .

Maka apabila hampir masuk waktu Maghrib pergilah mamat 3 orang tu ke surau.

Tok imam pun suruh Ali azan. Tanpa berlengah terus je Ali azan, "Allah Ta'ala... Allah Ta'ala...". Dengan segera tok imam merampas mikrofon daripada Ali dan menyuruh Tok Bilal azan semula. Terselah kejahilan Ali.

Selepas iqamat, masa nak sembahyang tok imam pun mengangkat takbiratul ihram. Tok imam pun satu hal, angkat sekali tak khusyuk, angkat 2 kali pun tak khusyuk jugak lagi...

Masuk je kali ketiga, Budin panggil tok imam. "Tok,tok duduk kat belakang, biar saya jadi imam." Tok imam pun undur le ke belakang.

Budin pun angkat le takbiratul ihram. "Allahu akbar!" Maka para makmum pun ikut angkat takbiratul ihram & memulakan solat. Tiba-tiba je si Budin ni pusing ke belakang dan berkata, "Aaa, tengok! Sekali jee tokkkk!!" Lalu batallah solat Budin. Yg lain-lain pun ikut berenti sambil ketawa terbahak-bahak.

Tok imam pun mintak pulak si Ciko jadi imam. Si Ciko pun terus ke depan jadi imam solat tersebut bermula dari takbir sampai le habis sembahyang.
Siap dengan wirid-wiridnya sekali. Punyalah respek tok imam kat si Ciko niii...

Lepas solat, tok imam pun puji-memuji leee si Ciko ni... Tapi dgn bongkaknye si Ciko berkata,

"He hee, itu belum ambil wuduk lagi tu.Kalau tak, lagi dassat aku semayang. He heee...

PERCUTIAN KELUARGA - JEMAAH SURAU NUR IKHWAN:

Program percutian ini adalah acara tahunan jemaah Surau Nur Ikhwan, Taman Rawang Perdana yang mana tujuan utamanya adalah untuk memupuk semangat kejiranan dan mengeratkan tali silaturahim sesama jemaah. Program ini dijalankan pada cuti pesekolahan bulan Jun.

Program ini telah dimulakan pada tahun 2006, destinasi pertama adalah percutian ke Teluk Batik, Lumut, Perak. Seramai 12 keluarga telah turut serta.


Pada tahun 2007 program ini terpaksa ditangguhkan kerana ramai jemaah pada masa itu berangkat ke tanah suci mengerjakan Umrah.

Gambar: Hilmi Mohd Isa (Penyelaras Program)

Pada tahun 2008 program ini diteruskan lagi, Kali ini ke Pantai Balok, Pahang dengan penyertaan yang amat menggalakan, seramai 20 keluarga telah menyertai percutian pada kali ini.

Tahun 2009 program ini telah ditukar nama kepada “Kembara Keluarga”. Kembara Keluarga pada kali ini membawa para jemaah melihat keindahan pantai di Marang Terengganu. 18 keluarga berserta ahli keluarga masing-masing berhimpun di Angullia Resort. Bagi kaum ibu, mereka telah dibawa membeli belah di Pasar Payang dan melawat Masjid Kristal.

Kepada jemaah yang berminat dan ingin turut serta atau ingin mendapat maklumat lanjut program ini bolehlah berhubung dengan Penyelaras Program, En. Hilmi Mohd Isa.

Gambar: Rombongan ahli keluarga bergambar di Teluk Batik, Perak ( 2006)


Gambar: Rombongan keluarga bergambar di Pantai Balok, Kuantan (2008)

Gambar: Bergambar sebelum memulakan kembara keluarga 2009

Gambar: Sukaneka keluarga di Pantai Marang, Terengganu (2009)


PROGRAM MOTIVASI PELAJAR REMAJA:

Program Pemantapan Minda & Rohani bagi anak-anak yang bakal menduduki peperiksaan resmi sesi 2009:

Kita akan merasa bangga sekiranya anak-anak kita beroleh kejayaan yang cermerlang kerana ianya dapat mengharumkan nama keluarga khususnya dan taman kediaman amnya. Diatas kesedaran itulah maka Biro Pemuda Surau Nur Ikhwan pada setiap tahun menganjurkan satu program khusus untuk anak-anak sekitar Taman Rawang Perdana yang bakal menduduki peperiksaan UPSR, PMR, SPM dan STPM. Program ini diadakan bertujuan memberi semangat, kekuatan mental dan fizikal termasuk keyakinan diri para pelajar sebelum mereka menghadapi peperiksaan.

Program ini terbahagi kepada dua bahagian iaitu :-

1. Pemantapan Minda dan Motivasi berserta Pemantapan Rohani dan Qiamullail
2. Bacaan Yasin dan Solat Hajat

Kapada ibubapa yang ingin turut serta bolehlah menghantar anak-anak mereka pada masa hadapan, kerana program untuk tahun ini telah pun selesai dijalankan pada 11-12/7/2009 dan 15/8/2009.

Gambar: Ibu bapa dan anak-anak sedang mengikuti program

Gambar: Ibu bapa dan anak-anak sedang mendengar taklimat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan